Πώς να μην παχύνει το παιδί σου!

Τα παιδιά είναι πλάσματα μοναδικά από πολλές απόψεις. Έχουν τον δικό τους χαρακτήρα την δικιά τους μαγεία αλλά ώρες ώρες και την δική τους ξεροκεφαλιά που πρέπει να αντιμετωπίζουμε. Ένα από τα δύσκολα κομμάτια που καλείται ένας γονέας να διαχειριστεί είναι η διατροφή του παιδιού, η ανάπτυξη του και κατ’ επέκταση το βάρος του.

Να ξεκαθαρίσω ότι άποψη μου είναι ότι σήμερα είναι πολύ δύσκολο να ταΐσεις τα παιδιά σου σωστά. Το περιβάλλον είναι σχεδόν τοξικό καθώς το να τρως πατατάκια είναι μια κοινή συνήθεια σε όλα τα πιτσιρίκια ακόμα και για πρωινό!! Και τα γλυκά και τα παγωτά τώρα που είναι καλοκαίρι, προσφέρονται από όλους.

Πρώτα όμως πρέπει να ξεκινήσουμε από τα του οίκου μας και μετά να πάμε και στο περιβάλλον. Οι γονείς οφείλουν να αγαπάνε τον εαυτό τους, να τον φροντίζουν με κάθε τρόπο, να έχουν καλές διατροφικές συνήθειες και να προσπαθούν να ασκούνται γιατί πολύ απλά, ΕΤΣΙ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ για το παιδί τους. Φαγητό απ’ έξω, πατατάκια και γλυκά μάλλον πρέπει να μην πολύ υπάρχουν στο σπίτι καθώς όσο μεγαλώνει το παιδί τόσο επιλέγει περισσότερο αυτά, έναντι των υγιεινών επιλογών.

Διατροφικά ένα παιδί οφείλει να τρώει περίπου 5 γεύματα την ημέρα με σημαντικό  γεύμα το πρωινό και να μην ξεχνάει ποτέ γαλακτοκομικά φρούτα και λαχανικά.

Επίσης πρέπει να μάθει να σταματάει όταν χορταίνει και όχι στα ρεβίθια 2 κουταλιές και στο παστίτσιο 2 κομμάτια!

Κλείνουμε την τηλεόραση κατά την διάρκεια των γευμάτων, τρώμε σαν οικογένεια όσες φορές μας δίνεται η ευκαιρία και τρώμε το μαγειρεμένο υγιεινό φαγητό της μαμάς. Ακόμα και ψιλοκομμένη παντσέτα στον φούρνο είναι πιο καλή από ένα σάντουιτς με γύρο από έξω.

Προσέχουμε πάρα πολύ τα ενδιάμεσα γεύματα καθώς αυτά είναι τα πιο επίφοβα που το παιδί υπερκαταναλώνει. Το απόγευμα ξεκινάμε πάντα με φρούτο και αργότερα προσφέρεται ένα ακόμα μικρογεύμα όπως τοστ με κασέρι, γιαούρτι με μέλι, ένα κομμάτι σπιτική πίτα, ακόμα και ντομάτα ψωμί τυρί ελαιόλαδο και ρίγανη που τρώγαμε εμείς όταν είμασταν παιδιά.

Πολύ μεγάλη απειλή που περνάει για υγιεινό τρόφιμο είναι οι χυμοί. Ένα ποτήρι δίνει περίπου 150 θερμίδες ( για χυμούς χωρίς προσθήκη ζάχαρης) και είναι υποδεέστερη τροφή από τα φρούτα. Ένα παιδί που έχει την πρόσβαση σε χυμό, μπορεί να πίνει χυμό αντί νερού και τα ποτήρια και οι θερμίδες να αυγατίζουν κάτω από την μύτη μας. Για τα αναψυκτικά απλά θα πω, 7 κουταλιές ζάχαρη σε ένα ποτήρι νερό θα το δίνατε στο παιδί σας?

Πάμε και στο περιβάλλον ξεκινώντας από τις γιαγιάδες και τους παππούδες. Για να μην παρεξηγηθώ υπάρχει η παροιμία που λέει του παιδιού σου το παιδί είναι 2 φορές παιδί σου και συμφωνώ αλλά… το να δίνω κάθε φορά στο εγγόνι σοκολατίτσα όταν έρχεται σπίτι δεν είναι ο μόνος τρόπος να δείξεις την αγάπη σου. Κάντε το και με ένα φρούτο ή με μια αγκαλιά. Υπάρχει και η άλλη όψη, που το παιδί μένει με τους παππούδες τις περισσότερες ώρες γιατί οι γονείς εργάζονται πολλές ώρες και έτσι αυτοί είναι υπεύθυνοι για την διατροφή του. Σε αυτήν την περίπτωση θα πρέπει να γίνεται μια ξεκάθαρή κουβέντα απ’ο τους γονείς για το φαγητό του παιδιού και να μπαίνει ένα πλαίσιο που θα κινούνται όλοι, για να μην ακούμε ότι το καλοκαίρι η εγγόνα μας γύρισε από την γιαγιά με 5 κιλά παραπάνω.

Τέλος, άφησα το σύνολο όλης της Ελληνικής κοινωνίας που στο θέμα φαγητού πάει από το κακό στο χειρότερο. Σκεφτείτε ένα παιδικό πάρτι σε παιδότοπο… πίτσα, γαριδάκια κλάμπ σάντουϊτς και αν βρεις χυμό στοίχημα ότι γράφει νέκταρ ή φρουτοποτό δηλαδή αναψυκτικό. Πείτε μου τι τρώνε τα πιτσιρίκια στην θάλασσα κατά την παραμονή τους σε ένα μπιτς μπαρ… πατατάκια, κλαμπ με πατατάκια, πατάτες τηγανιτές, σουβλάκια και άγιος ο Θεός. Και άντε και εσείς τους πήρατε από το σπίτι και σας νιώθω… όταν όλα τα άλλα θα τρώνε αυτά τα «νόστιμα» διατροφικά σκουπίδια, τα δικά σας τι θα τα κάνετε?? Και για να μιλήσω με στοιχεία, τα ευρήματα από την έρευνα του προγράμματος Ευζήν που τρέχει στα σχολεία δείχνουν ότι 3 στα 10 παιδιά είναι υπέρβαρα αλλά 7 στα 10 ΔΕΝ ΤΡΩΝΕ ΣΩΣΤΑ!

Οπότε όπως καταλαβαίνεται η σωστή διατροφή δεν αφορά τα υπέρβαρα παιδιά αλλά ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ! Και τα δικά μου και τα δικά σου και τα δικά σας!

Μετρήστε την ανάπτυξή τους με τα βιβλιάρια υγείας. Μπείτε στην διαδικασία να τους πείτε ότι μετράμε πόσο μεγαλώνουμε και μετρήστε ταυτόχρονα βάρος και ύψος. Την διαδικασία την επαναλαμβάνετε κάθε μήνα και ενημερώστε τις καμπύλες στα βιβλιάρια υγείας των παιδιών σας. Πείτε μπράβο ότι και να δείτε. Η αντίδραση αν κάτι δεν πάει καλά πρέπει να υπάρξει από σας, αλλά στα μάτια του παιδιού είναι σημαντικό να είναι όλα καλά. ΠΡΕΠΕΙ να κάνετε το παιδί σας να αγαπήσει τον εαυτό του και το σώμα του. Θα πρέπει να ξέρουμε ότι ένα παιδί βάζει περίπου 3 κιλά τον χρόνο σύμφωνα με τις καμπύλες ανάπτυξης οπότε ανά μήνα, 200 με 300 γραμμάρια προσθήκη βάρους είναι φυσιολογική. Για να ανησυχήσετε, διαδοχικές μηνιαίες μετρήσεις πρέπει να υπερβαίνουν αυτόν τον μέσο όρο.

Ασχοληθείτε με την διατροφή του παιδιού και μην το υποβάλετε σε δίαιτες. Αν φάτε σωστότερα τότε η δίαιτα είναι περιττή. Άσκηση κρίνεται επιβεβλημένη και όχι γυμναστήριο και περπάτημα. Τα παιδιά ασκούνται όταν διασκεδάζουν και όταν περνάνε καλά!

Βάλτε ένα πλαίσιο στο οποίο θα κινούνται οι γιαγιάδες και οι παππούδες και τέλος κάντε «σύμπραξη» με ανθρώπους που μπορεί να θέλουν τα παιδιά τους να φάνε σωστότερα έτσι ώστε να μην νιώθετε μόνοι μέσα σε έναν ορμητικό χείμαρρο.

Δήμος Νικόλαος

Διαιτολόγος Διατροφολόγος M.Sc.

Άφησε ένα μήνυμα